TROBADA DEL GRUP DE LECTURA
BIBLIOTECA PERE CALDERS DE LLANÇÀ
DIJOUS
21 D’ABRIL DE 2016
Prudenci
Bertrana i Comte (Tordera,
19 de gener
de 1867
– Barcelona,
21 de
novembre de 1941)
fou un escriptor
modernista
català,
conegut sobretot per la seva novel·la Josafat (1906)
Prudenci
Bertrana, fill de Josep Bertrana, un propietari rural d'ideologia carlina, va
passar una infantesa itinerant seguint les aventures bèl·liques, durant la Tercera guerra carlina, del seu pare
juntament amb la seva mare.
Va
estudiar el batxillerat a Girona i, seguint la voluntat paterna, va començar els
estudis d'enginyeria industrial. Però el primer any fracassà i el segon ja no
va arribar ni a matricular-s'hi. En canvi, es va decantar per la pintura i es
va matricular a la Llotja. Va ser en aquell període que es va casar amb Neus
Salazar, amb qui va tenir quatre fills (una de les seves filles, Aurora
Bertrana, també esdevingué escriptora).
El 1899 Prudenci Bertrana va
escriure la seva primera novel·la, Violeta,
que va restar inèdita fins a l'any 2013. Va abandonar la pintura i el 1902 va entrar a la
redacció de la revista Vida.
Bertrana hi va publicar comentaris sobre art, proses poètiques i contes, com La guineu, un relat rural. Va
participar en la renovació de la vida cultural gironina, especialment en
l'organització dels Jocs Florals. El 1903 va publicar Tard. Una part de l'obra
primerenca va ser recollida a Crisàlides
(1907).
El 1906
publicà Josafat, la novel·la que el
consagrà com a escriptor.
Amb Nàufrags (1907)
Prudenci Bertrana va guanyar el primer premi del concurs de novel·la de la Biblioteca
del Poble Català.
La
publicació de la novel·la Josafat i les seves
activitats polítiques al costat del nacionalisme republicà van ser motius
d'escàndol.
El 1908
van demandar-lo a Barcelona per pronunciar una conferència a l'Associació
Nacionalista Catalana: "De les belleses de la Natura i el meu goig",
amb la qual va proposar una actitud antiintel·lectual totalment enfrontada amb
el Noucentisme. D'aquesta conferència van sortir les Proses bàrbares (1910) (Premi extraordinari del Jocs Florals de Barcelona).
Va anar a
viure a Barcelona, on va dirigir, amb un sou miserable i en condicions de
treball precàries, L'Esquella de la Torratxa i La Campana de Gràcia, i va
col·laborar esporàdicament a El Poble Català i a Iberia.
Visqué un període de marginació, desplaçat, com molts altres modernistes, per
la intel·lectualitat noucentista. Malgrat tot, Bertrana va publicar en aquest
període força reculls de contes: La
lloca vídua i altres contes (1905), Els herois (1920, premi Concepció Rabell el 1922), El meu amic Pellini i altres contes
(1923), La bassa roja (1923),
El desig de pecar (1924) i L'òrgan del diputat (1924). A
partir de 1923
publicaria a La Novel·la d'Ara diverses narracions
curtes.
Va
col·laborar assíduament a La Veu de Catalunya. Va compaginar
aquestes activitats amb la plaça de professor de dibuix i pintura de l'Escola del Bosc, de l'Ajuntament de Barcelona. Quan, després
d'una llarga polèmica entorn de la novel·la, va reprendre aquest gènere, ho va
fer amb Jo! Memòries d'un metge
filòsof (1925). En aquest llibre, el personatge de
Daniel Pérez havia estat inspirat pel doctor Diego
Ruiz, amb qui Bertrana havia publicat el 1910 el panflet La locura de Álvarez
Castro .
El 1929 va publicar Tieta Claudina, però la
veritable revisió de la seva pròpia trajectòria biogràfica vindrà amb la
trilogia Entre la
terra i els núvols, integrada per L'hereu (1931), amb el qual va guanyar el premi Crexells, El vagabund (1933) i L'impenitent (1948). El 1933 va guanyar el Premi
Fastenrath per l'obra El
Comiat de Teresa.
Va morir el 1941
a Barcelona.
A partir del 1968,
per subscripció popular, es va organitzar a Girona
el repartiment del premi de novel·la que porta el seu nom i que s'ha convertit
en un dels més prestigiosos del gènere.
JOSAFAT
Josafat és una peça mestra de la
narrativa decadentista articulada entorn d'un personatge simbòlic, el gegantí Josafat,
campaner de migrada intel·ligència que vol una relació eròtica recurrent i
malaltissa amb una prostituta (Fineta) dins l'església de Santa Maria (catedral
de Girona). La dualitat i la contradicció presideixen aquesta breu novel·la, on
s'enfronten el camp i la ciutat, el vici i la virtut, i, en última instància,
el Bé i el Mal. Els símbols (flabiol, esparvers, pluja, torres, escala de
cargol. etc.) i els camps semàntics (del món pagà, de l'àmbit zoològic, etc.)
suggereixen el clima estrany i efectista del relat. L'espai sagrat que
embolcalla les escenes lúbriques crea un ambient de profanació i sacrilegi en
la millor línia del decadentisme europeu i la prosa refinada confegida amb
imatges, adjectius i una recercada llengua mascla aconsegueixen un cúmul de
sensacions reveladores de la realitat.
Josafat, de personalitat no evolutiva però sí progressivament matisada, esdevé el símbol de l'artista modernista, incomprès i aïllat en la seva torre d'ivori —el campanar de l'església— des d'on contempla el seu paradís perdut —el poblet on va créixer— i acaba dedicat, perduda ja la raó i alliberat de tota angoixa, a la creació artística, la música primitiva del flabiol, portadora de les essències de la terra, de la veritat. És un personatge polièdric, amb múltiples valors simbòlics: és la Bèstia que atrapa la Bella, atreta per la violència —essència de la femme fatale—, però també és un fanàtic de la religió determinat per la repressió educativa i per l'ambient. La follia el venç en no poder suportar la múltiple tensió que signifiquen les pròpies passions, la vigilància del estament eclesiàstic i de la societat, l'esclavatge a què el sotmet Fineta amb la seva constant embranzida i el record enyorat de l'adolescència feliç, en què hauria pogut canalitzar normalment l'impuls sexual.
Com en tota novel·la modernista l'individu, inadaptat al món, s'enfronta amb les forces de la Natura -la pulsió de l'instint- i en sortir-ne perdedor es destrueix. Josafat supera amb els seu exquisit simbolisme els plantejaments naturalistes que també s'hi palesen i afegeix una romàntica pinzellada de rousseaunisme en idealitzar la natura en estat salvatge i l'home primari i feliç, que l'habita abans de perdre's en el pou sense fons de la ciutat.
(Montserrat Corretger. El Modernisme, dins de Breu història de la literatura catalana. Barcelona: Edicions de la Magrana, 1998)
ENLLAÇOS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada